O nás

Historie soukromého podnikání Ing. Josefa Lanka sahá několikt let před revoluci v roce 1989. V roce 1986, v době kdy pracoval jako ekonom Jednotného zemědělského družstva "Podještědí" v Českém Dubu, zahájil na vlastní registraci MěNV strojní sečení luk a zahrad, především pro školy, školky, úřady, majitele rodinných domků a chalup na Liberecku.

 

Ihned po sametové revoluci vystihl příležitost se osamostatnit a zažádal o povolení k provozování 1. autopůjčovny v Severočeském kraji. Od února 1990 začal půjčovnu provozovat s dvěma ojetými škodovkami. Zájem o nájemní vozidla byl veliký, především ze strany začínajících podnikatelů. Do revoluce existovaly pouze dvě autopůjčovny - Pragocar a Brnocar. Mezi tyto dva státní obry vstoupila privátní firma s příznačným názvam JoLaCar. Do naprosté nejistoty v tomto oboru podnikání vstoupila s finanční výpomocí Komerční banka v Liberci, která profinancovala první nové automobily.

 

V tomtéž roce si majitel pronajímá pozemek v Liberci - Starých Pavlovicích, na kterém 24. dubna 1991 otevírá 1. soukromý autobazar v Severočeském kraji, jehož vedoucím ustanoví p. Jaroslava Dvořáka, který jej vede již více než 30 let (z toho od roku 2002 jako samostatný podnikatel).

 

O 10 let později otevírá další moderní autobazar v Liberci - Stráži nad Nisou, který je jedinou provozovnou v Libereckém kraji na asfaltové ploše s centrálním lapačem olejů.

 

Od roku 1992 začíná provozovat autodopravu a přebírá dopravu nesolventního státního podniku Elitron, který středisko dopravy přivádí na hranici krachu. Vozidla byla rozprodána a doprava snížena na minimum.

Po několika letech provozování služeb, kdy stále více času trávil vymáháním pohledávek, pátráním po ztracených autech, sepisováním policejních protokolů a vysedáváním u bezzubých soudů, ke kterým téměř nikdo nechodil, se mu zastesklo po ryzí ekonomice. Od roku 1995 se začal věnovat novému oboru české ekonomiky - obchodu s cennými papíry. V brzké době se stal prvním internetovým obchodníkem s cennými papíry. Vzhledem k neprůhlednosti českého akciového trhu, který připomínal spíše ruletu než trh s cennými papíry, nedostatečné ochraně investorů, neschopnosti soudů a Ministerstva financí, činnost ukončil. Rozhodnutí o ukončení investování do akcií urychlila několika miliónová finanční ztráta z blokace akcií znárodněné a následně darované Investiční a poštovní banky a.s. v červnu 2000, poté co akcionářům nebylo umožněno navýšit základní jmění banky.

 

V roce 2004 zahájil výstavbu 19,5 m vysoké rozhledny na Rašovce a stylové restaurace "V Trnčí". Víceúčelová budova je postavena v chráněné krajinné oblasti "Ještědský park" v nadmořské výšce 610 m.n.m na základech bývalého hospodářství a stejnojmenného hostince, který do základů vyhořel na výročí úmrtí mistra Jana Husa dne 5. července 1962. Stavební řízení, které nakonec vedlo k vydání stavebního povolení ho stálo dva roky intenzivního vyjednávání a boje s byrokracií na různých úrovních státní správy. Dne 10. června 2006 byla první zděná rozhledna postavená v novodobé historii České republiky slavnostně oteřena a zpřístupněna veřejnosti. Návštevníkům vyhlídkové věže tak investor nabídl neokoukaný pohled na Jizerské hory a jejich historické rozhledny.

 

Jeho dva synové Josef a Jiří vyrůstali celý život v začátcích a v průběhu podnikání svého otce a postupně se zapojovali do všech fází podnikání i v průběhu studií. Další rozhodování a kroky v podnikatelské činnosti tak již byli činěny ve třech.

Autoslužby JoLaCar  byly tvořeny třemi okruhy úzce souvisejících podnikatelských činností:

Autopůjčovna

Byla založena v roce 1989 se zahájením provozu 8. 2. 1990 jako 1. provozovna tohoto druhu v Severočeském kraji. Po celou dobu činnosti jsou pronajímány zásadně vozy české výroby, které se osvědčily v režimu střídání různě zkušených a odpovědných řidičů jako nejvhodnější s vysokou mírou technické spolehlivosti.

Autobazar

Nejstarší soukromý autobazar v regionu, Libereckém kraji. První provozovna byla otevřena 24.4.1991 v Liberci -Pavlovicích, Norské ul. Dne 5. března 2001 byla otevřena nová moderní provozovna v Liberci - Stráži nad Nisou na ploše více než 3.000 m2, která je jedinou provozovnou v Libereckém kraji na asfaltové ploše s centrálním lapačem olejů a mechanických nečistot. Provozovna splňuje přísné ekologické požadavky na prodej automobilů. Za 32 let provozu bylo prodáno více než 35.000 automobilů. 

Autodoprava

Provozována v rámci České republiky nákladními, dodávkovými a osobními automobily od roku 1992 - do roku 2017.

V roce 2016 přišla myšlenka vystavět nový moderní autobazar, který by šel případně provozovat i jako farmářská tržnice, a to v těšné blízkosti největšího nákupního centra OC Nisa v Liberci - Doubí. Po nákupu zastavitelného pozemku zapsaného v Centrální databázi brownfieldů Ministerstva průmyslu a obchodu v březnu 2016 přišla nevídaná administrativní sprcha, jejíž výsledkem je absolutní stopnutí a odepsání projektu v důsledku choromyslného myšlení úředníků Libereckého kraje z důvodu ochrany přírody uprostřed betonové džungle. Zastavitelné pozemky byly v roce 2022 územním plánem změněny na nezastavitelné, a tak rodinné firmě vznikla další nečekaná ztráta ve výši několika desítek miliónů. Tohoto konečného zúčtování se Ing. Josef Lank st. nedožil, protože dne 30.11.2019 zemřel po velmi krátké nemoci.

 

Od 1.1.2020 pokračuje rodinná podnikatelská tradice pod společností JoLaCar Liberec, s.r.o., kterou založili Ing. Josef Lank ml. a Ing. Jiří Lank. Společnost navázala na provoz autobazaru a autopůjčovny a převzala připravované investiční projekty, na kterých se negativně a neodmyslitelně podepsala státní správa ruku v ruce s lokální samosprávou. Ne nadarmo je Česká republika na chvostu světového žebříčku ve složitosti získání stavebního povolení a zároveň má nejhorší dostupnost bydlení v Evropské unii.